Boļeslavs Zvejsalnieks. «Zaudētie gadi»
Ar Valda Egles komentāriem
Mākslinieks D. Rožkalns
L-ZVEJSA.pdf – http://vekordija.narod.ru/L-ZVEJSA.PDF
L-ZVEJSA.pdf – https://yadi.sk/i/upJIiL413KEMzq
L-ZVEJSA.doc – https://yadi.sk/i/mMKPbJjR3KETo8
Titullapa:
Fragmenti
no grāmatas:
Ievads
Kad šī grāmata tikko kā bija pirmoreiz
parādījusies (1962/63. mācību gadā; es tad biju vidusskolas 9. klasē), mums
skolā tūlīt sarīkoja (obligātu) disputu par to. Visiem bija tā jāizlasa un
jāpiedalās disputā. Es Zvejsalnieka grāmatu toreiz neizlasīju. Es vispār –
tolaik tāpat kā tagad – izjutu lielu nepatiku pret jebkura veida propagandu un
visādiem piespiedu pasākumiem. Mana taktika bija: cik iespējams izvairīties no
tādām lietām un nedarīt to, uz ko mani spiež, bet ciktāl nav iespējams
izvairīties, tad – ar slēptu nicinājumu un gandrīz vai atklātu ņirgāšanos bezkaunīgi
«peldēt».
Disputs laikam pagāja gludi, jo nekādas
detaļas no tā nav iespiedušās man atmiņā. Droši vien man kaut ko pajautāja, un
es kaut ko nomuldēju – tas nebija nekas neparasts: izteikties par grāmatu, kuru
tu neesi lasījis, – tā mēs darījām gan latviešu literatūras, gan krievu valodas
stundās, un man tas parasti nekādas grūtības nesagādāja; saņemtās atzīmes allaž
bija labas un teicamas.
Taču šī disputa dēļ Zvejsalnieka grāmata
palika man atmiņā, un pēc 12 gadiem, jau pabeidzis studijas, izdienējis armijā
un būdams vecākais inženieris Zinātņu akadēmijas institūtā, es, ieraudzījis šo
grāmatu Dzirnavu ielas antikvariātā, to 1975.gadā nopirku un (ar zināmu
novēlošanos) izlasīju (gribējās taču beidzot uzzināt, par ko tad īsti mēs
toreiz, pirms 12 gadiem, diskutējām).
Grāmata izrādījās gluži interesanta – jo
atklāja skatu no iekšpuses uz man pavisam nepazīstamu pasauli: Latvijas katoļu
klosteri, garīgo semināru, mācītāju dzīvi. Protams, propaganda tur iekšā bija,
taču, salīdzinot ar citiem tā laika izdevumiem, samērā mērena un ne pārāk
uzbāzīga, tā ka to viegli bija atmest malā un orientēties tikai pēc faktiem.
Tagad, pēc vēl 34 gadiem, es šo grāmatiņu
nejauši atradu savā grāmatplauktā, atvēru, šur tur palasīju, un man radās
vēlēšanās izlikt to Internetā vispārējai pieejamībai.
Viena lieta bija manas 9. klases laikā, kad
Zvejsalnieka grāmatiņa gāja kā padomju propagandas sastāvdaļa. Toreiz es to
neizlasīju, kaut gan man tā bija obligāti jāizlasa. Bet tagad ir otrādi: tagad
visur rīb un skan reliģiskā propaganda – un nesastop praktiski nekādu
pretdarbību no (tā sauktajiem) Latvijas «zinātniekiem».
Bet propaganda man nepatīk tagad tāpat kā
jaunībā, un rada vēlēšanos darboties tai pretī. Tā ka es tagad ievietoju
Zvejsalnieka grāmatiņu Internetā faktiski to pašu iemeslu dēļ, kādēļ, būdams
skolnieks, viņu neizlasīju.
Valdis
Egle
2009.gada 28.martā
[Atraduši kādu brīvāku vietu un tur ierīkojušies, mēs
sameklējām savus azaida sainīšus. Vajadzēja taču mazliet iekost – saule jau
bija krietni pāri pusdienas laikam.
– Tev, dēliņ,
vieglākas kājas, aiztec un atnes ūdeni, – teica kaimiņu tēvs, norādīdams uz aku
pagalma vidū. – Sausu jau grūti dabūt lejā, – viņš vēl piemetināja, pasniegdams
man spaini.
Arī
man slāpa, un es labprāt gāju pēc ūdens. Pielēju pilnu spaini un gatavojos jau
atgriezties pie mūsu pajūga, kad pie akas piesteidzās kāds vācu virsnieks.
– Das Schwein, –
viņš iebrēcās, un zibenīgs kājas spēriens ķēra manu ūdens spaini. Tas apgāzās.
Vācietis,
savu padarījis, strauji apsviedās un pazuda mājas durvīs. Tas viss notika tik
ātri un negaidīti, ka man laikam no brīnumiem mute palika vaļā. Stāvēju kā pie
zemes piekalts un neziņā raudzījos gan uz aizejošo vācieti, gan apgāzto spaini,
gan ūdeni, kas sīkām straumītēm aiztecēja pa izkaltušo bruģi. Jutu, ka man
kaklā kāpa kaut kas rūgts un acis aizmiglojās. Nezinu, cik ilgi tā vēl būtu
stāvējis, ja mani neizkustinātu kaimiņu tēva balss:
– Nāc, dēliņ,
atpakaļ. Padzersimies vēlāk pie kādas upītes. No akas laikam mēs vairs
nedrīkstam smelt...
Noliecos,
izslaucīju acis, pacēlu spaini un atgriezos pie mūsu ratiem. Tikai tagad
pamanīju, ka ļaudis pagalmā bija pārtraukuši sarunāties un klusējot raudzījās
manī].
V.E.: Šis stāsts
ir tik atklāti un tik primitīvi propagandisks, ka grūti noticēt, ka tam vispār
varētu būt kāds pamats realitātē. Nav skaidrs, kāpēc vācu virsniekam būtu
vispār jāinteresējas par kaut kādu puišeli, kurš smeļ ūdeni no akas – vai tad
viņam nav citu svarīgāku lietu, ko darīt? Ja stāsts nav izdomāts (bet izdomāt
to varēja ne tikai pats Zvejsalnieks vien: padomju redaktori – sevišķi jau
propagandiskos sacerējumos – mierīgi varēja iespraust paši savas epizodes, un
tas arī tika plaši praktizēts – vairāk gan 1930–1940. gados, jau mazāk
1960-tos, bet tomēr tā turpināja darīt visu padomju laiku); tātad, ja stāsts nav
pilnīgi izdomāts, tad apstākļi droši vien bija citādāki, nekā te aprakstīts.
(Piemēram, varbūt pie akas karājās uzraksts, kas aizliedza smelt no tās ūdeni
un dzirdīt sabraukušos zirgus un savestos lopus, lai neaptrūktu ūdens
cilvēkiem, – vai kaut kā tamlīdzīgi).
[Karš un tēva nāve mūs bija iedzinusi galīgā trūkumā. Manas
māsas un brāļi vairs negāja skolā – viņiem nebija ne piemērotu apavu, ne
apģērba. Lielākie gan centās ģimenei palīdzēt, strādājot vasarā pie
saimniekiem, bet ziemai mājā nekā nepārveda. Māte priecājās pat par to, ka
viņus pieņēma darbā par vēderu].
V.E.: Boļeslavs
bija ģimenē trešais bērns; par viņu vecākas bija māsas Genovefa un Sholastika,
pārējie trīs bērni jaunāki. Ja pats Boļeslavs negāja ganos pie svešiem
saimniekiem, tad vai nu gāja tikai vecākās māsas, vai arī kāds no jaunākajiem?
[Toziem mācījos septītajā klasē, un kurš gan šajā laikā
nesapņo par to, kas viņš kādreiz būs dzīvē].
V.E.: 1944.gada
rudenī Boļeslavam palika 17 gadi. Vispār viņš ir bijis «pāraudzenis»: viņam
būtu jāiet 11. vai vismaz 10. klasē.
[Un kad mēs dažreiz kādam no skolotājiem vaicājām, kāpēc
grāmatās raksta, ka baznīca bieži nolādējusi un pat uz sārtiem dedzinājusi tos
zinātniekus, kas nākuši klajā ar jauniem, svarīgiem atklājumiem, tad skolotājs
parasti paraustīja plecus un atteica: «Papīrs jau pacieš visu»].
V.E.: Vēl 18 gadus
vēlāk arī man Balvu vidusskolā bija līdzīgi. Mūsu fizikas un astronomijas
skolotājs Aleksandrs Ķikusts (Jāzepa dēls: tā rakstīts manā skolas
Dienasgrāmatā; visumā labs skolotājs, kas mani vadīja pa fizikas olimpiādēm),
viņš, piemēram, Džordano Bruno epizodi atstāstīja tā, ka Bruno gājis, staigājis
apkārt pa pilsētām, sludinādams pret Baznīcu, un, tā skaidri nepasakot, tomēr
iznāca, ka Bruno pats vainīgs, ka viņu sadedzināja...
[Visi pasaulīgie labumi manās acīs bija zaudējuši jebkuru,
pat niecīgāko vērtību un pievilcību. Vēl vairāk, es nicināju cilvēku tieksmi
pēc labākas dzīves šai pasaulē. Arvien vairāk alku pēc tādas dzīves, kura ir
brīva no materiālās pasaules un kurā brīvi var nodoties tikai savas dvēseles
sagatavošanai mūžīgai dzīvošanai viņpasaulē. Tā manas domas arvien biežāk sāka
kavēties pie klostera dzīves un mūka kārtas].
V.E.: Tādiem
lēmumiem galvenais iemesls vienmēr ir seksuāls. Zvejsalnieks, dabīgi, to
nepastāsta, bet var nešaubīties, ka arī viņa gadījumā tas bija tā.
[Piekalpodams mūsu ksendzam, Viļānu Marijāņu klostera tēvam
Pentjušam, tā sadraudzējos ar viņu, ka neko nemēdzu darīt bez viņa ziņas un
padoma].
V.E.: No Interneta
par Viļānu mariāņu klosteri: «1753. gadā ar Viļānu muižas īpašnieka Mihala Rika atbalstu Viļānos
uzcēla bernardiešu klosteri. Klostera un mūku uzturēšanai piešķīra Juriņu
foļvarku (pusmuižu) un mežu. Bernardiešiem bija pienākums apkalpot vairākas
apkārtējās Rika īpašumos uzceltās baznīcas: Baltiņā (pie Rikavas muižas),
Bikovā (Gaigalavā), Stružānos, Dricānos un Piļcenē. Viļānos uzcelto mūra
baznīcu konsekrēja 1777. g.
svētā Miķeļa Erceņģeļa godam Mogiļevas pirmais arhibīskaps S. Sesžeņcevičs.
Viļānu bernardieši bija pakļauti Lietuvas provinces bernardiešiem. 1832. gadā
pēc poļu sacelšanās cara valdība bernardiešu klosteri slēdza. Viņu īpašumus
pārņēma Mogiļevas arhibīskaps. Klostera priekšnieks visus dokumentus un
bibliotēku ar 336 grāmatām nodeva Varakļānu baznīcas prāvestam Šermulevičam. No
bibliotēkas 2 grāmatas bija latviešu valodā. Pēc Latvijas Republikas
nodibināšanās 1924. gadā Viļānu draudze, baznīca un vecā bernardiešu klostera
māja nonāca mariāņu kongregācijas tēvu – priesteru Benedikta Skrindas un
Broņislava Vaļpitra aprūpē. Bernardiešu klosteris bija celts ar iekšpagalmu,
kurš nav saglabājies, jo aptuveni 2/3 būvapjoma nopostītas Otrā pasaules kara
laikā. Klostera ēka un baznīca savienotas ar pāreju. Bernardīniešu klostera
laikā ēkas ZR stūrī atradies «upuru kambaris», kur notikusi dzīvnieku
upurēšana. Mariāņi klosterim uzbūvēja otro stāvu un tajā 1933. gadā atklāja
kapelu ar Bezvainīgas Jaunavas altāri. Klostera ēkā mariāņi izveidoja
tipogrāfiju un atsevišķās piebūvēs elektrostaciju. Viļānu baznīca ir apmesta,
balti krāsota celtne ar diviem torņiem. 1903. gadā pabeigta divu 24 m augsto, slaido torņu
augšadaļa. Baznīcu un tās dārzu ietver augsts mūra žogs, kura vārtu malas rotā
divas eņģeļu figūras. Galvenajai ieejai barokāls portāls. Baznīcai ir 3 ar
krusta velvēm pārsegti jomi un barokāls interjers. Galvenais altāris izvietots
nišā ar pusloka arkas pārsedzi, uz kuras uzraksts latīņu valodā: «SANCTUS,
SANCTUS, SANCTUS» (latviski – «svēts, svēts, svēts»). Altārglezna ir spāņu
gleznotāja Muriljo darba kopija ar nosaukumu «Dievmātes uzņemšana debesīs». To
aptver astoņas korintiešu ordera kolonnas virs kurām arhitrāvā uzraksts «Quis
ut Deus» (latviski – «Kas ir kā Dievs»). Kreisajā jomā atrodas Jēzus Sirds
altāris un pa labi Jēzus Kristus ciešanu altāris. Tā centrā 18. gs. izgatavots
koka krucifikss, kuram piedēvētas dziedinātāja spējas. Kristum galvā uzlikts
sudraba kronis, ko dāvājusi Varakļānu draudze, pateikdamās par pie šī altāra
izlūgtajām žēlastībām. Altāra augšdaļā gleznas kopija «Sv. Dominiks saņem rožu
kroni». Pie piloniem atrodas divi koka altāri – svētam Franciskam un svētam
Antonam. «2004. gada 31. oktobrī iesvētīta Dievmātes skulptūra, un mariāņu tēvi
katra mēneša 13. datumā, kas ir Dievmātes parādīšanās Fatimā datums, ticīgos
sapulcina uz dievkalpojumu, kurš sākas plkst. 15.00 ar Rožukroni, aizlūgumiem,
notiek arī procesija un dievkalpojums. Šie svētki noslēdzas plkst. 21.00 un
tajos piedalās ticīgie gandrīz no visas Latvijas... Bijušajā baznīcas katlu
mājā mariāņu tēvi pēc priestera Rinalda ierosinājuma izveidojuši Gaismas jeb
Dieva žēlsirdības sveču kapelu. Šajā kapelā jebkurš savā nodomā vai lūgumā var
uzlikt degošu sveci, kura izdegs pēc 6 vai 9 stundām (atkarībā no tās lieluma),
un kamēr svece deg, tikmēr šajā lūgumā lūgsies kāda no 24 mariāņu palīgu
apvienības lūgšanu grupām, tas ir, viena grupa lūgšanā pavada vienu stundu, un
tā tas notiek visas 24 diennakts stundas. Divas sveces deg nepārtraukti – tās
uztur paši mariāņi, viena ir par priesteriem, bīskapiem, ordeņu cilvēkiem un
Latvijas garīgo atdzimšanu, otra – par tiem, kas lūdz Dievu» [Egita Terēze
Jonāne. Marijas dēli – mariāņi – Latgalē // Latgales laiks. 09.12.2005.].
Mariāņu kongregāciju dibinājis poļu katoļu priesteris Staņislavs Pačinskis
1673. gadā. Priestera dzīvesstāsts vēstī, ka viņa māte, gaidot bērniņu,
braukusi ar laivu pāri upei, bet laiva sākusi grimt. Māte lūgusi Dievu – ja
viņa laimīgi nokļūšot upes krastā, tad bērnu veltīšot Dievam. Dievs izglābis
māti ar bērnu, pēc tam piepildījis arī mātes solījumu. Zēns pēc skolas
iestājies klosterī un pēc tam kļuvis par priesteri. Vēlāk ar Dieva žēlastību un
Romas pāvesta atļauju viņš nodibinājis mariāņu kongregāciju, veltīdams to
Marijas Bezvainīgai ieņemšanai. Mariāņiem uzticēti trīs pienākumi – lūgties par
mirušajiem, uzturēt Jaunavas Marijas Bezvainīgās ieņemšanas kultu un garīgi
aprūpēt draudzes».
[Vecais klostera priors Benedikts Skrinda jau ilgāku laiku
jutās savārdzis].
V.E.: No Interneta
raksta: Egita Terēze
Jonāne. «Benediktu Skrindu vēlas iecelt svēto kārtā» http://www.latgaleslaiks.lv/lv/2008/3/11/37063:
«Mariāņu tēvi Boļeslavs un
Benedikts no klostera Viļānos bija atveduši krustu, ko 1947. gadā nosargāja B.
Skrinda. Toreiz komunisti bija pavēlējuši mariāņiem atstāt Viļānu klosteri.
Benedikts Skrinda neļāvis kādam komunistam noņemt krustu. Tad šis cilvēks esot
nogrūdis tēvu Boļeslavu pa kāpnēm. Aculiecinieki apgalvojuši, ka tieši šī
kritiena dēļ B. Skrinda saslimis un nomiris. Krustu viļānieši paslēpuši un
saglabājuši līdz mūsdienām, tāpat arī B. Skrindas dienasgrāmatu. Mariāņu tēvi
iesnieguši Vatikānā lūgumu un liecības, lai Benediktu Skrindu ieceltu svēto
kārtā. Cilvēki liecinājuši, ka viņu lūgšanas pie Benedikta Skrindas kapa
Viļānos esot uzklausītas un piepildītas. Tēvs Boļeslavs stāstīja atmiņas par laiku,
kad viņš bija Aglonas katoļu ģimnāzijas audzēknis un vasaras pavadīja Viļānu
mariāņu klosterī, kuru no kādreizējā bernardīņu klostera drupām atjaunoja
Benedikts Skrinda un Broņislavs Valpitrs. B. Skrindas vadībā ne tikai tapis
mariāņu klosteris Viļānos, bet arī tika izveidota pirmā pienotava un
tipogrāfija, uzbūvēts tautas nams, ierīkotas kūdras raktuves, jo to izmantoja
klostera apkurināšanai. Klosteris ražojis elektroenerģiju un audzējis puķes.
Tēvs Benedikts viens no pirmajiem celtniecībā sācis izmantot ķieģeļus ar
caurumiem, lai ēka ilgāk saglabātu siltumu ziemā un vēsumu vasarā. «Benedikts
Skrinda vadīja askēzes pamatus topošajiem mariāņu brāļiem un mācīja to, ko
īstenoja savā dzīvē. Es nekad neredzēju viņu atpūšamies, viņš vienmēr lūdzās
vai strādāja,» atzina tēvs Boļeslavs. Tēvs Boļeslavs ir atgriezies no ASV un
tagad Viļānos var katru dienu lūgties pie B. Skrindas kapa. Tēva Benedikts
vaboliešiem lasīja fragmentus no B. Skrindas dienasgrāmatas, ko mariāņu tēvi
izdos grāmatā. Rakstītais liecina, ka Benediktam raibi gājis gan ganos, gan
Līksnas pamatskolā. piemēram, lai tuvinātu ziemu, viņš kopā ar citiem ganiem ap
kokiem sējis baltus palagus. Dienasgrāmatā Benedikts Skrinda raksta, ka 24 gadu
vecumā piedzīvojis slimību un kādu dienu sadzirdējis Dievmātes balsi: «Beni,
celies un ej!» Šie vārdi viņam devuši spēku. B. Skrindam bija jāpaliek
saimniekot tēva mājās, tomēr viņš devies uz Sanktpēterburgu, kur izmācījies par
priesteri. 9. martā Viļānos mariāņu tēvi noturēja Sv. Misi, veltītu Benedikta
Skrindas jubilejai».
[– Lini mums šogad labi padevušies. Saka, ka par izstrādes dienu būšot
smuka naudiņa, – runāja kāds cits].
V.E.: Šie stāsti
arī izskatās sadomāti (pie tam nemākulīgi). Boļeslavs iestājās klosterī savas
20. dzimšanas dienas priekšvakarā, tātad 1947.gada rudenī; klosterī viņš
pavadīja novicianta gadu un tagad dodas uz garīgo semināru, tātad ir 1948.gada
rudens. 1949.gada marta lielās deportācijas ir vēl tikai priekšā. Bet tikai pēc
šīm deportācijām sākās īstā kolektivizācija (līdz tam bija tikai šur tur
atsevišķi kolhozi). Tāpēc ir dīvaini, ka pasažieri stacijā jau 1948.gada rudenī
kaut ko tur runā par bagātīgu atalgojumu par izstrādes dienām (tiem kas nezin,
kas ir «izstrādes diena»: tā bija darbu uzskaites vienība kolhozos).
[1946. gadā padomju vara atļāva Rīgā atjaunot Romas katoļu
garīgā semināra darbību, ko hitleriskie okupanti pēc iebrukuma Padomju Latvijā
bija pārtraukuši].
V.E.: No Interneta
– Katoļu
garīgā semināra īsa hronika: «1920.gada 3.oktobris – Rīgas bīskaps
Antonijs Springovičs Aglonā, senajā dominikāņu klosterī, nodibina Rīgas
diecēzes Garīgo Semināru. 1924.gads – Seminārs no
Aglonas tiek pārcelts uz Rīgu, Lielo Altonovas ielu 6. 1938.gads – Seminārs kļūst par Latvijas Universitātes
Romas katoļu Teoloģijas fakultāti, kur var iegūt bakalaura un licenciāta
grādus. 1940.gada 1.jūlijs – padomju
valdība slēdz katoļu Teoloģijas fakultāti. 1943.gada 12.novembris – ar vācu ģenerālkomisāra atļauju tiek
nodibināta «LU Romas Katoļu Teoloģijas Augstskola». 1946.gada 7.marts – ar padomju valdības atļauju Rīgā, Katoļu ielā 14, sāk darboties katoļu
Garīgais Seminārs. 1951.gada 18.janvāris – padomju valdība
semināru slēdz. 1952.–1954.gads – seminārs darbojas kursu veidā. 1954.gada 1.septembris – ar padomju valdības atļauju Garīgais Seminārs
atsāk darbību. 1983.gada 30.marts – nodod
ekspluatācijā jaunuzcelto semināra pirmo ēku. 1992.gada 27.augusts – ekspluatācijā nodod jaunuzceltā semināra otro
ēku. 1993.gada 8.septembris – Semināru
apmeklē pāvests Jānis Pāvils II, viņa vizītes laikā Seminārs tiek iesvētīts.
1999.gada 23.novembris – Rīgas garīgo semināru afiliē Romas
Laterāna Pontifikālās Universitātes Teoloģijas fakultātē, ar nosaukumu – Katoļu
Teoloģijas Augstskola. Tagad ir radusies iespēja iegūt teoloģijas bakalaura
grādu. 2001.gads – Rīgas Garīgais Seminārs kļūst par Rīgas Teoloģijas
Institūtu. Rektors – pr. Juris Jalinskis, tel. 7224757.
Inspektors – pr. Edgars Cakuls, tel. 7223086. Garīgais tēvs – pr. Arturs
Krištapovičs, tel. 7213898. Ekonoms – pr. Oļģerts Aleksāns OFMCap, tel.
7223105. Adrese: Katoļu iela 16, Rīga LV-1003. Tel.: 29541272 / fax: 7223105». (Pasvītrojums šajā tekstā ir mans – V.E.
– Tātad īstenībā «vācu okupantu» darbības bija tieši pretējas tam, kas sacīts
grāmatā).
[Mēs apstājāmies pie daudzu namu vārtiem, kur dzīvoja garīgā
semināra profesori, viņu piederīgie, draugi un mums pilnīgi sveši cilvēki.
Nosvīduši mēs viņiem stiepām atvestos produktus pa kāpnēm augšā dažādos stāvos,
lejā mūs pavadīja ar laipniem pateicības vārdiem. Kad ieradāmies semināra
pagalmā, mašīnas jau bija pustukšas. Un rudeņos, pēc atgriešanās no braucieniem
pa draudzēm, man allaž prātā ienāca mātes iekaltais bauslis: «Tev nebūs zagt»].
V.E.: Vispār
dāvanas bija vāktas semināra uzturēšanai, un vai tad semināra profesoru
ēdināšana neietilpst semināra uzturēšanas izdevumos?
[Šajā istabā atradās liels galds, uz kura izkārtotas stāvēja
grāmatas, brošūras, žurnāli un laikraksti. Tur bija K. Marksa un F. Engelsa
«Komunistiskās partijas manifests», V. Ļeņina «Valsts un revolūcija», VK(b)P
vēstures īsais kurss, «PSRS Konstitūcija», «Padomju Latvijas Komunists»,
«Cīņas» un «Padomju Jaunatnes» numuri. Nekādu brīdinājuma zīmju gan pie šī
galda nekur neredzēja, taču visi kleriķi labi zināja, cik bīstami ir aizskart
un lasīt šo literatūru. Tā bija izlikta kārdināšanai un, ja kāds iedrošinātos
painteresēties, kas rakstīts uz galda noliktajās grāmatās, tad tam izslēgšana
no semināra bija nodrošināta].
V.E.: Domāju gan, ka ne tikai kārdināšanai, bet arī lai varētu parādīt
padomju inspekcijai, ja tā ierastos Seminārā ar kādu pārbaudi.
[Kabatā man bija apzīmogots dokuments, kurā Liepājas
Diecēzes bīskaps Pēteris Strods rakstīja...]
V.E.: No http://www.bibelesbiedriba.lv/religiju-enciklopedija/kristietiba/romas-katoli-latvija.html:
«Pēc Krievijas
revolūcijas 1917. gadā pāvests Benedikts XV atjauno seno Rīgas bīskapiju un par
atjaunotās diecēzes pirmo bīskapu ieceļ Eduardu O’Rūrki. 1920. gadā Aglonā par
Rīgas diecēzes bīskapu konsekrē Antoniju Springoviču. 1922. gadā tiek
parakstīts konkordāts ar Svēto Krēslu. Pēc konkordāta parakstīšanas bīskapu
Springoviču 1923. gadā paaugstina par arhibīskapu. 1937. gadā Latvijā nodibina
jaunu – Liepājas diecēzi, kas aptver Kurzemi un Zemgali. Par tās bīskapu kļūst
Antonijs Urbšs, bet Rīgas arhibīskapam tiek piešķirts metropolīta tituls. Pēc
Springoviča nāves 1959. gadā Rīgas metropolijas vadību uz īsu brīdi pārņem
bīskaps Pēteris Strods. 1960. gadā par metropolijas pārvaldnieku kļūst Juliāns
Začests, bet no 1962. līdz 1990. gadam metropoliju vada Juliāns Vaivods
(konsekrēts par bīskapu un oficiāli iecelts par Rīgas arhidiecēzes un Liepājas
diecēzes apustulisko administratoru 1964. g.), kuram 1983. gadā pāvests Jānis
Pāvils II piešķīra kardināla titulu. No 1991. gada Romas katoļu baznīcu Latvijā
vada arhibīskaps metropolīts Jānis Pujats. 2000. gada 8. novembrī tiek
parakstīts Latvijas Republikas un Svētā Krēsla līgums. 2001. gadā pāvests Jānis
Pāvils II paziņo, ka Pujats ir bijis kardināls «In Pectore» jeb kardināls
noslēpumā kopš 1998. gada, un Jānis Pujats tiek iekļauts kardinālu kolēģijā».
[Pats nepatīkamākais šajā tik gaidītajā vēstulē bija bīskapa
rīkojums man, – viņa ekselences lēmumu paziņot Litavniekam].
V.E.: Zvejsalnieka
grāmatā viscaur bīskaps tiek uzrunāts un dēvēts par «ekselenci». Vispār katoļu
bīskapu un kardinālu tituls ir «eminence», kamēr «ekselence» ir laicīgo
augsti stāvošu personu tituls (kā šie vārdi arī tiek lietoti daudzās grāmatās).
Sākumā es domāju, ka varbūt Zvejsalnieka tekstu ir «izlabojis» kāds
nekompetents redaktors (kā tas novērots daudzos citos gadījumos). Taču vēlāk,
iepazinies ar latviešu katoļu saitiem Internetā, es pārliecinājos, ka tur vēl
arī tagad bīskapus patiešām dēvē par «ekselencēm». Kāpēc Latvijā neievēro
vispasaules praksi, es nezinu.
[Taču Jūrkalnes mācītājs Dūre mani sagaidīja pavisam citādi
nekā Dižgalvis Alsungā].
V.E.: No Interneta
saita par Jūrkalnes baznīcu: «1944. gada 2. oktobrī uz Jūrkalni par viceprāvestu bīskaps nozīmē agrāko
Ozol-Bruknas prāvestu Broņislavu Dūri. (Tas vēl kara laikā «Kurzemes katlā» – V.E.)
Prāvests Dūre bija pabeidzis Pēterburgas garīgo semināru un bija sirsnīgs un
izpalīdzīgs cilvēks, kuram gandrīz nebija ienaidnieku. Broņislavs Dūre Jūrkalnē
nostrādāja līdz 1955. gadam, kad viņu nomaina Boļeslavs Zvejsalnieks, kuru jau
tajā pašā gadā, 23. septembrī, nomaina Andrejs Mocāns. Prāvests Mocāns šeit
darbojas līdz 1958. gada 14. martam. Paralēli darbam Jūrkalnē, līdz 1956. gada
4. aprīlim viņš darbojas arī Alsungā, bet pēc tam ir prāvests Sakas draudzē. Gan
Zvejsalnieks, gan Mocāns vēlāk atsakās no baznīcas (apostāzē). No
1958. gada 14. marta līdz 20. maijam Jūkalni no Alsungas apkalpo Bernards
Mortuks. Laikā no 1958. gada 20. maija līdz 1959. gada 24. jūnijam par
Jūrkalnes un arī Sakas prāvestu darbojas Jāzeps Trukšans. 1959. gada Jāņos
viņš publiski atsakās no baznīcas un no priestera amata. Pēc tam Jūrkalni
līdz 1960. gadam no Alsungas atkal apkalpo prāvests Mortuks. Laikā no 1960. gada
līdz 1966. gada 10. janvārim Jūrkalnē strādā mariaņu mūks Kazimirs Cukurs. Arī
viņš papildus Jūrkalnes draudzei apkalpo Sakas draudzi. No 1966. gada 10.
janvāra līdz 1967. gada 17. jūlijam Jūrkalni apkalpo Bernards Mickevičs no
Gudeniekiem un Jānis Voitiņš no Alsungas, līdz valdība sāka likt šķēršļus
iebraukšanas atļauju saņemšanai pierobežas zonā». (Pasvītrojumi šajā tekstā ir
mani – V.E. – Tātad 1950.gadu otrajā pusē ne viens pats Zvejsalnieks,
bet veseli trīs mācītāji tikai Jūrkalnē vien atteicās no baznīcas).
[Tā manā mājā ieradās Kārļa Marksa «Kapitāls»]
V.E.: Neviena
normāla meitene aprakstītajā situācijā nepiedāvās lasīt Marksa «Kapitālu»; ja šie vārdi
būtu saprotami tā, ka viņa to mācītājam ieteica, tad vai nu epizode ir
izdomāta, vai arī viņa ir bijusi VDK aģente. Taču varbūt ka pie domām lasīt
Marksa «Kapitālu» viņu sarunu laikā nonāca pats Zvejsalnieks. Īstenībā
«Kapitāls» ir pilnīgi bezjēdzīga grāmata un nesatur praktiski vispār neko: pat
marksisma mācības izklāstu nē. Taču starp nezinātājiem daudzus gadus dzīvoja
leģenda, ka tā it kā esot marksisma domas kvintesence un augstākais sasniegums,
tāpēc daudzi, kuri to vai citu iemeslu dēļ gribēja (beidzot) iepazīties ar
marksisma mācību, ķērās tieši pie šīs grāmatas. (Ja viņi to darītu ne patstāvīgi,
bet kāda pieredzējuša marksistu propagandista vadībā, tad tas viņiem ieteiktu
šim nolūkam pavisam citas grāmatas, un nekad ne Marksa «Kapitālu»).
[Tad bīskaps piegāja pie Valpitra, bet viņš
stāvēja demonstratīvi rokas uz muguras salicis. Strods izbrīnā paraustīja
plecus un klusēdams devās uz izeju. Es viņu pavadīju līdz mašīnai. Kad
atgriezos istabā, Valpitra tur vairs nebija].
V.E.: Valpitris ir
bijis gudrāks un tālredzīgāks par Strodu. Viņš zināja, pie kā Zvejsalnieks
nonāks, un ar ko tas viss beigsies.
Vekordijas autora pēcvārds
Vienīgie biogrāfiskie dati, ko pašlaik var
atrast Internetā par Boļeslavu Zvejsalnieku, ir skopa rindiņa Rakstniecības
muzeja katalogā:
Zvejsalnieks,
Boļeslavs (1927–1993), nozare – Rakstniecības,
teātra un mūzikas muzejs 2081V0050K
Kods 6500...
Acīmredzot
jāsecina, ka šajā sējumā ievietotās grāmatas autors ir miris pirms kādiem 15–16
gadiem, 65 vai 66 gadu vecumā.
Miris
1993.gadā... Aizdomīgs laiks... Tūlīt pēc «padomju varas» krišanas, kad
klerikāļi svinēja savu triumfu...
Vai viņš mira
dabīgā nāvē? Vai izdarīja pašnāvību? Vai viņu vajāja līdz nāvei?
Boļeslavs
Zvejsalnieks bija savā veidā «nodevējs»: viņš ne tikai atteicās no reliģijas un
no mācītāja amata, bet kļuva arī par aktīvu ateisma propagandistu, braukāja
apkārt ar antireliģiskām lekcijām.
Tāda «nodevība» varbūt izsauc maz simpātiju, bet vienīgi vajadzētu, lai
attieksme pret šādiem «nodevējiem» būtu simetriska: vienāda, neatkarīgi no tā,
kurā virzienā «nodevējs» ir pārgājis.
Tā, ja kāds
ir bijis aktīvs marksists kā, piemēram, «filozofe» Maija Kūle, bet pēc tam
kļuvis «reliģiozs» un tagad aktīvi sludina «Dieva vārdu» kā, teiksim, Andris
Buiķis, tad pret viņu attieksmei ir jābūt tādai pašai kā pret Boļeslavu
Zvejsalnieku.
Man tomēr šķiet, ka tagad dominējošā Latvijas «sabiedriskā doma» nav spējīga uz šādu
simetrisku un līdz ar to taisnīgu attieksmi: priekš šīs «domas» pāriet no
mācītājiem uz ateistiem ir slikti, bet pāriet no ateistiem uz mācītājiem ir
labi.
Tāpēc, kā man
rādās, pašreizējā Latvijas «sabiedriskā doma» nav spējīga uz taisnīgu un godīgu
attieksmi pret Boļeslavu Zvejsalnieku.
Vēl jo mazāk
klerikāļu sabiedrība ir spējīga nosodīt, piemēram, Tarsas Pāvilu, kurš taču (ja
ticam oficiālajai Baznīcas versijai) bija vēl trakāks nodevējs par
Zvejsalnieku: sākumā nomētāja akmeņiem Stefanu, bet pēc tam kļuva par kristiešu
«apustuli» (Zvejsalnieks vismaz slepkavības nedarīja).
Zvejsalnieka dzīve iegrozījās visumā ne tā, kā
tas būtu bijis normāli. Es, diemžēl, netiku dzirdējis viņa lekcijas un pat
televīzijā viņu redzējis neatceros, tāpēc nevaru noteikt viņa psiholoģisko tipu
ar maksimālo garantiju. Šajā grāmatā viņš parādās kā šizoīds un racionālists –
tātad tips, psiholoģiski tuvs man. Normāli viņam nebija jānonāk baznīcas
valgos; tas vispār bija kaut kāds pārpratums, ka viņš tur nonāca – savas
bērnības apkārtnes (garīgās) nabadzības dēļ.
Skolā viņš (vecāku fiziskās nabadzības un kara
dēļ) ir pāraudzenis, beidz tikai divas vidusskolas klases četru vietā, laicīgo
literatūru sāk lasīt tikai jau būdams mācītājs (šīs vēlīnās beletristiskās
izglītības dēļ viņš arī vēlāk patstāvīgi nevar uzrakstīt savu stāstu; tas
parādās kā «Pētera Bauģa
literārais atstāstījums»).
Ja Boļeslavs
bērnībā un agrā jaunībā būtu atradies labvēlīgākos apstākļos, tad vispār nebūtu
nekādas epopejas ar klosteri, garīgo semināru un katoļu mācītāja darbību – tad
viņš jau «no paša sākuma» būtu bijis ateists, un viss būtu normāli, nebūtu
nekādas «nodevības».
Bet, diemžēl, tādu apstākļu viņam nebija, un
dzīve aizgāja tajā gultnē, kuru mēs tagad zinām. Kad nu ar tādu novēlošanos
viņš beidzot nonāk tur, kur viņam bija jābūt jau no paša sākuma, tad, protams,
parādās smaga dilemma: vai turpināt sludināt to, kam viņš vairs netic, un
dzīvot tādos melos visu atlikušo mūžu – vēl gadus 40 vai pat 50 – vai arī
novērsties no šī ceļa?
Bet novērsties no ceļa ir grūti: viņam ir 32
gadi, bet nav nekādas profesijas (un pat vidusskola nav pabeigta). Ja viņš
vairs nebūs mācītājs, tad ko viņš strādās, no kā pārtiks? Ies kaut kur par
mācekli, it kā viņam būtu tikai 15 gadi?
Dzīve ar saviem materiālajiem likumiem ir
nepielūdzama.
Tāpēc nav sevišķi ko brīnīties, ka viņš
piekrita kļūt par ateisma propagandistu – tas taču bija faktiski vienīgais, ko
viņš prata darīt.
Grāmatā tas, dabīgi, nav skarts, bet es
domāju, ka tur darbojās vēl arī citi personāži, un proti: VDK. Čekisti vijās ap
mācītājiem, un domāju, ka viņi nepagāja garām arī Zvejsalniekam. Tas vēl vairāk
sarežģīja viņam izvēli. Vai kļūt «drošībniekiem» par sabiedroto, kā viņi to uzstājīgi prasa, vai arī par
viņu vajātu ienaidnieku? Ja tu esi stiprs savā ticībā, «paļaujies uz Dievu»,
jūties vienots ar Baznīcu, tad tu vari izvēlēties otro ceļu un pretoties
čekistu vilinājumiem un prasībām. Bet ja Dievam tu vairs netici un Baznīcu jau
pats uztver kā savu ienaidnieku? Ko tad – ar kādiem spēkiem tad pretoties
čekistiem?
Tā ka Zvejsalnieka izturēšanās man ir pilnīgi
saprotama. Es negribu to nedz nosodīt nedz attaisnot, bet gan uztvert vienkārši
kā laikmeta vēsturisku faktu.
Tā bija zināma traģēdija, ka toreiz cilvēkiem
vajadzēja izvēlēties starp kristietību un marksismu – divām žīdu mācībām, no
kurām neviena nebija patiesa.
Valdis
Egle
2009. gada 11. aprīlī
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru